TET Logo
De veranderde wereld.
De wereld veranderd in een snel tempo. Het nieuwe normaal is een normaal vanachter maskers en een digitale wereld om te communiceren.
Nog slechts twee maanden en dan vieren we oud en nieuw. Vreemd genoeg wilden we nooit terug naar het oude maar is het nieuwe dan uitdagend.
Wij missen de contacten, de ritten en de evenementen. De gezelligheid van de jaarlijkse TET open dag en zeker de nieuwjaarsborrel waarvan we nu nog niet weten of die straks wel doorgang kan vinden.
De beide bussen staan binnen, de donderdag avonden even in de wacht.
Ook wij voelen de druk van wegvallende inkomsten en de onzekere toekomst.
Wat is en blijft is de nieuwsbrief die oud nieuws brengt waarvan we hopen dat die nog steeds het lezen waard is. Het gaat in de nieuwsbrief even niet alleen over de TET 38 verhalen uit de afgelopen maanden maar ook over andere bus onderwerpen. Er is veel te zien in de bus wereld en zeker die van toen, toen alles anders was maar zeker niet beter

Graag zouden we ingezonden verhalen zien over de TET en jouw belevenissen en anekdotes. Gewoon om ook op die manier het contact te behouden.

Blijf gezond en let op elkaar is het devies voor 2021.


De 38 als huwelijksbootje.
Elke rit is leuk om te doen, een huwelijks rit is echter wel het leukste wat we mogen we rijden.
10 oktober trouwde Robert Klompenmaker, chauffeur van Enschede, en zijn wens was deze feestelijke gebeurtenis met de 38 te kunnen beleven.
Bert en Cor hebben met deze rit hun een onvergetelijke dag bezorgd.
IMG_8125
IMG_8175
IMG_8208
Milieu en de 38.
Een oud huis en een oud voertuig hebben beide gemeen dat er altijd wel onderhoud en reparatie nodig is en blijft.
Uiteraard is de 38 daar geen uitzondering op en dus maar eens weer aan de slag met een klein milieu probleem en dat is de olie lekkage.
Met de verplichte stilstand de de komende maanden is deze redelijk grote klus leuk om te doen. Eerst maar eens de boel uit elkaar halen om te kijken wat we allemaal nodig zijn aan onderdelen.
Het mooie is dat alle motoronderdelen nog gewoon nieuw te koop zijn, en niet bij een garage bedrijf maar bij een botenwerf in het westen van het land. Hoe dit kan? Nou deze motor is een veel gebruikte motor voor plezier jachten.
IMG_8615
IMG_8625
IMG_8634
IMG_8638
Oud en nieuw.
Waar de vaak kleurloze auto van vandaag het straatbeeld beheerst als eenheidsworst zonder veel verschil in de vormen van een carrosserie zien we ook in het OV een eenheidsworst ontstaan.
Rechthoekige dozen volgestouwd met elektronica bedoeld om straks autonoom rond te gaan rijden. Gelukkig is voor de aanbesteder van het vervoer, de regio, kleur nog een onderwerp om je te onderscheiden van een andere regio.
Gebouwd voor de duur van een aanbesteding en gedoemd te worden gedumpt in een ver land of onder de sloophamer.
De kans dat mensen zich over tientallen jaren nog verbazen over de mooie vormen van een VDL bus is niet echt groot lijkt me.
Het geronk van de oude diesel maakt plaats voor de fluistermotor van de elektrische bus waar op kruisingen het mogelijke geluid van een bel zal klinken om de overige weggebruikers te waarschuwen dat er een bus nadert.


399px-Syntus_Veluwe_2010_Stadsbus_Apeldoorn
390px-Qbuzz_U-OV_Mercedes-Benz_Citaro
Rechthoekige vormen sieren de hedendaagse bussen. Zeker de kleur doet er nog toe zoals het geel op de rechter bus een Mercedes Citaro van Qbuzz.
ecf-3231-kolkman-1_collectie_gerrit-van-eerten-opel
Iets geheel anders zijn de oude bussen die niet als een eenheidsworst van de band liepen en waar de vervaardiging van de carrosserie vaak nog handwerk was.
Lobithsche autobusdienst
Citroen 1
Zowel links als rechts Citroen bussen uit de jaren 30
Citroen 2
1935 Mercedes Streamliner
Bus een voertuig met karakter.
Het is en blijft een prachtig voertuig die bus. Zeker als we in het verre verleden kijken had juist die vorm dat wat een bus zo bijzonder maakte. Elke carrosserie bouwer was bijzonder in het bouwen van de verschillende modellen.
De hierboven getoonde Mercedes Streamliner uit 1935 is een plaatje om te zien.
De hedendaagse 13 in een dozijn zijn daar niet mee te vergelijken.
Er waren veel busbouwers ook in ons eigen land. Vreemd genoeg meestal wagenbouwers zoals DAF ook vroeger is begonnen. De vraag naar goederen vervoer maakte dat ze zich gingen toeleggen op andere voertuigen dan wagens en aanhangers. Later werd dan vaak ook de bus ontdekt en werd meestal op het chassis van de vrachtwagen ook een bus gebouwd.
Ooit is dit door de TET al eens opnieuw uit de kast gehaald en de treurige geschiedenis van een bus die eigenkijk geen bus mocht zijn kennen velen van ons nog. De midi bus van Hainje gebouwd op een chassis van een Volvo vrachtwagen chassis.
Deze voertuigen hadden het rijgedrag van een natte dweil. Ze hadden dan ook terecht de naam pony.

119 (2)
Ook de TET kende door de jaren heen veel verschillende busbouwers.
Een hele bijzondere wilde ik er graag uitlichten en dat is de firma Hondebrink die diverse bussen bouwde voor de TET. Helaas is er door de corona even geen mogelijkheid om de leden van de familie Hondebrink die er nog kennis van hebben te benaderen, dit om reden dat deze inmiddels hun thuis hebben gevonden in Eindhoven en daar deel uitmaakt van het bestuur van het DAF museum.
Een voorproefje alvast hieronder met twee prachtige bussen. Het zal zeker een punt van aandacht hebben om het volledige verhaal te kunnen vertellen hier in de nieuwsbrief.
Hieronder de 88 een stadwagen en de 164 een streekbus .De kleuren waren duidelijk stad rood en geel streek.
TET 88 scania-vabis-hondebrink-gunnink-nunspeet-401
scania-vabis-hondebrink-tet-164-kl
Maar we hebben nog een echte busbouwer in deze uitgave van de nieuwsbrief die ook prachtige voertuigen bouwde .
Er lijkt in al die jaren nauwelijks sprake te zijn geweest van serie bouw. De meeste bussen laten dan ook een unieke opbouw zien.
Van Eerten, Edesche Carrosserie Fabriek:Willem Alexander (Sander) van Eerten geboren op 15 oktober 1885 was wagenmaker van beroep. In zijn jonge jaren leerde hij het vak bij Köhler in Zutphen, daarna werkte hij vele jaren bij Veth in Arnhem. In beide bedrijven werden hoofdzakelijk houten rijtuigen zoals vigilantes en landouwers gemaakt.Anno 1924 begon hij voor zichzelf. Hij nam de bestaande wagenmakerij van Dronkelaar over op de hoek van de Grotestraat en de Torenstraat in Ede. In 1927 kwam z’n broer Egbertus (Bertus) in de zaak. De Edesche Carrosserie Fabriek verhuisde begin jaren ’30 naar de Brouwerstraat in Ede.


00-edesche-brouwerstraat
edesche-stoomwasscherij-beeklust-loenen
links en rechts de kleine en grotere voertuigen die er werden gebouwd
vracht wagen aanhanger
In 1929 werden de eerste autobussen gebouwd. De eerste klant was een bedrijf te Dieren en al spoedig kwamen er orders uit Arnhem (Matser) en Hilversum (Gooilander).
Net als nu werden de bussen goedgekeurd voordat ze aan het verkeer mogen deelnemen door de Rijksdienst Voor het Wegverkeer. Hiervoor moesten tot in de jaren ’50 de bussen naar Den Haag toe, wat toentertijd een (enkele) reistijd van meer dan 4 uur vergde. Er waren nog geen snelwegen en de wegen liepen dwars door de centra van steden. Befaamd zijn de verhalen dat soms wel vier keer ‘gestoken’ moest worden voordat bruggen in Woerden en Gouda gepasseerd konden worden. De wachttijd bij de bruggen nam ook aanmerkelijk meer tijd in beslag dan tegenwoordig; een wachttijd van 20 minuten was normaal.
Lobithsche autobusdienst
Net als nu werden ook toen bussen in opdracht gebouwd van eeh busbedrijf .
Links een bus van de Lobitsche autobusdienst.
Rechts een bus van de Gooilander
gooilander
De maatschappelijke ontwikkelingen maakten rond 1960 een einde aan de bouw van autobussen. De concurrentie van grote binnenlandse maar ook Belgische autobusbouwers was er de oorzaak van dat men met de bouw van bussen stopte. In 1960 overleed Bertus en kwam de leiding van het bedrijf steeds meer terecht bij de zoon van Sander; Gerrit Peter van Eerten. Het bedrijf is toen overgeschakeld op schadeherstel van personenwagens en bestelbusjes en in deze branche is het bedrijf (met een van de eerste spuitcabines in Nederland) succesvol geweest. geniet van een aantal van de bussen die er zijn gemaakt door dit bedrijf in de onderstaande foto's.
vad
Links een VAD bus.



Rechts een Daimond met glas open dak een bus uit een serie van 9 bussen
diamond-met-glas-open-dak
matser
bus 1 ecf
ecf-3231-kolkman-1_collectie_gerrit-van-eerten-opel
toen
Iets kan ook weer mooi worden gemaakt. Links de staat waarin de bus was en rechts het resultaat. Deze Merkus international is eigendom van de stichting veteranen autobus.
Merkus international heden in bezit van de SVA
geldersche
ter_beek_4_met_ecf-opbouw_foto_gerrit-van-eerten
De TET kende vele projecten.
Hieronder voor een aantal van ons bekende projecten . Vaak hoorde daar een speciale bus bij zoals de belbus of de fietsstreekbus. De samenwerking met de TAD leverde een aantal semi toerbussen op die eigenlijk hun werkzame leven doorbrachten op de diverse streeklijnen.

34 (2)
Links de 34 die de midi bus opvolgde op de lijn Boekelo.

Rechts één van de vele wilde ideeën van het toenmalige management.
80 f (3)
359
Toerbussen op de lijn. Links de 359 en rechts de 360. dan was er nog de 361 met een heus toilet aan boord.
360
61 (2)
Als de zon hoog aan de hemel stond reed de mooi weerlijn. Als het kon de cabrio die als de eerste druppels vielen zo snel mogelijk gewisseld moest worden.
6146 (3)
122 (2)
Links het eerste brandstof besparende project. Een milieu bus. Rechts de eerste kennismaking met lage vloer bussen
2022
Enschede de studenten stad met een grote vervoersstroom op lijn 1 kreeg 6 gelede bussen. Heerlijke bussen om mee te rijden en mooi om te zien.
7780 tet
Noord oost expres,
In 1988 startten de de GADO, DVM, TET, Sijpkes en TAD een samenwerkingsverband, dat leidde tot de introductie van de Noord-Oost Express; een snelle busdienst tussen Groningen en de grotere plaatsen in de regio Twente.
Als chauffeur kreeg je een gamel mee met koffie ,en ja raar maar waar ,het sleuteltje van de radio welk je werd geacht in te leveren na einde dienst.
Halte
Enschede, Centraal Station
Enschede, UT/Viaduct
Hengelo, Station
Almelo, Hofstraat
Groningen, Centraal Station
Op deze buslijn werden over het algemeen luxere touringcars ingezet met een zitplaatsgarantie, zij legden de hele route in circa 2 uur af. Van meet af aan was de lijn een succes en regelmatig moesten normale lijndienstwagens als versterking mee rijden.
Nadat in 1991 de Studenten-OVkaart geïntroduceerd werd, zakte het vervoer enorm in en dientengevolge verdween de lijn in dat jaar uit de dienstregeling. Tussen Twente en Groningen moeten reizigers sindsdien weer met de trein reizen.

Nieuwsbrief December.
Een bus is een bijzonder voertuig. Niet alleen is deze erg geschikt voor dat waar hij voor gemaakt is, nee je kan er ook andere leuke dingen mee doen. In de volgende uitgave gaan we hier aandacht aan geven.

Veel leesplezier en tot de volgende keer .

Team 38 wenst een ieder veel gezondheid.


facebook