TET Logo
Welkom in het nieuwe jaar en terug bij ons.

Met enige vertraging heb ik dan toch de nieuwsbrief kunnen versturen, Door een technische fout kon deze helaas niet worden verstuurd.
Maar hier dan de eerste nieuwsbrief van 2021.

Veel leesplezier.

De bus als verleden tijd.

We zijn een weggooimaatschapij. Eigenlijk niet vreemd want als je alles zou bewaren wordt de wereld wel erg klein en zouden we omkomen in onze eigen verzameling.

Het blijft echter een vreemd gevoel een sloperij van bussen en ook treinen te zien. Nee je kan niet alles bewaren maar wel veel en vooral mooie dingen. Gelukkig hebben we musea waar treinen en bussen onderdak vinden voor de vele liefhebbers die nog een keer willen ruiken voelen en ervaren hoe een oud voertuig in zijn werkzame leven zijn taak volbracht, niet gehinderd door veel elektronica en andere storende element waardoor de storingen een belangrijk deel uit gingen maken in de huidige dienstregeling.
sloop 1
De tijd dat de bussen nog van metaal waren. Veel bussen werden ook toen in serie aangekocht en gingen er vaak ook in een korte tijd samen uit. De term plukbussen was zeker niet vreemd toen.
sloop 5
sloop 4
Naarmate de jaren verstrijken in het OV worden de bussen vierkanter en meer van kunststof. De metaalboer heeft nu duidelijk meer kunststof te verwerken.
sloop 2
Zoals we ook in de vorige nieuwsbrief al lieten zien krijgen er gelukkig ook bussen een tweede leven.
Wat te denken van de 9515? De vandalisme bus die als voorgangere van onze museumbus met chauffeurs langs de scholen ging om daar te laten zien, aan de jeugd die later ook met de bus zou gaan rijden naar voortgezet onderwijs, wat vandalisme kost en waarmee met spel en voorlichting veel schade is voorkomen. De vraag is of in Ghana waar de bus is gespot de bus dezelfde functie heeft. Wel erg mooi om te zien dat de bus wel zijn uiterlijk heeft mogen behouden.
38 - 94 - Ghana 9515 vandalisme bus
Minsk 1
Niet helemaal een tweede leven maar wel een nevenfunctie die er toe deed. Bus 80 als sponsor bijdrage van de TET naar Rusland om er hulpgoederen af te leveren in Minsk.
Met deze actie en de vele andere die er vanuit het OV werden gesponsord werd veel leed verzacht in de arme gebieden. Mooi waren de verhalen van de chauffeurs die er als echte helden werden onthaald en waar mensen gastvrij het weinige wat ze hadden deelden.
minsk 2
BN-21-YX_2012-08-30-Gouda-Klein Amerika
De 'Grenzeloze' bus links is in 2012 gefotografeerd in Gouda bij een parkeerterrein met de naam Klein Amerika. Het is de Volvo met een opbouw van Hainje uit 1985. Deze stoere bus reed bij de TET en was al in 1990 in andere handen terechtgekomen dus voor wie deze nog kent. De bussen met de wenteltrap voorin naast de motor.
Autobus 635 begint zijn leven als de Amsterdamse stadsbus 115. Bijna gelijk met twee series GTW-streekbussen van nagenoeg het zelfde type (de VB 10) rolt hij uit de fabriekshallen. Net als de GTW-bussen uitgerust met een motor en componenten van het Britse AEC.
Nadat de bus enkele jaren na afvoer van een sloperij wordt gered, begint hij aan een tweede leven, nu als museumbus. Maar echt geluk heeft hij niet: halverwege de restauratie moet de stalling van de bus in Amsterdam plaatsmaken voor stadsvernieuwing. De eigenaren schenken de bus aan Transit Oost!
Omdat de bus sterk overeenkomt met de GTW-bussen, is de bus voltooit in de GTW-uitvoering. Vooruitlopend daarop heeft de bus het historische nummer 635 toebedeeld gekregen.
GTW-autobus-AEC-635
De onderwaterbus
Het Onderwaterpark Twiske werdt in 2018 aangevuld met een stadsbus van Connexion. De bus wordt geplaatst op 9 meter diepte, zodat hij voor iedereen toegankelijk is. Duik jij weleens in 't Twiske? Dan weet je waarschijnlijk dat deze duikplaats het afgelopen jaar flink veranderd is. De stadsbus die werd afgezonken, maakt deel uit van een interessant onderwaterpark.
stadsbus-twiske-afgezonken
Hier nog op de oplegger en daarna onder water voor een tweede leven.
Graag hadden we nog het tweede leven in beeld gebracht van de TET tram nr 1. Maar helaas hebben we geen antwoordt gehad op ons verzoek om "met bronvermelding" er verslag van te kunnen en mogen doen.
tram
De veranderende OV wereld.
Uitgaand van de grootse plannen van de overheid en de eisen die worden gesteld aan de nieuwe concessies zal de dieselbus uiteindelijk een uitstervend fenomeen worden.
Stukje fossiele geschiedenis.
Bertha Benz gebruikte, tegen de zin van manlief, in 1888 zijn wagen met hulpmotor om met haar twee zoons naar haar moeder te gaan, de eerste lange autorit ooit namelijk 106 kilometer. De motor liep op benzine, althans, zo noemen we het goedje sindsdien dankzij de Benzjes, en het geslaagde familie-uitje maakte de benzinemotor zo populair dat de wereld er bijkans door dreigde te stikken.

Maar we komen tot inkeer: olie en andere fossiele brandstoffen verstoken moet stoppen, willen we binnenkort niet massaal in een broeikas zonder airco belanden. En wie gaan ons helpen? De nazaten van Carl Benz en zijn talrijke concurrenten.
download

Duivels en dwaas

De Duitser Carl Benz ontwikkelde al in 1885 de eerste automobiel, een driewieler met een verbrandingsmotor. Aan het begin van het daaropvolgende jaar ontving hij een patent op zijn vinding. Benz bleef verder denken en sleutelen.
Zijn derde prototype bood hij ook te koop aan, maar klandizie bleef uit. De auto werd gezien als een duivels en dwaas voertuig en de straten moesten vooral het domein van de paarden blijven. Dankzij de rit van Bertha werd de wagen als een volwaardig voertuig gezien.
Een snelheid van dik vijftien kilometer per uur was het maximaal haalbare. Als je door kon rijden. Dat lukte niet. Er moest onderweg koelwater worden bijgevuld. Bovendien waren er technische mankementen. Bertha gebruikte een speld van haar hoed voor het verhelpen van een verstopping van de brandstoftoevoer. Ze gebruikte een jarretel als isolatie van een kapotte kabel. In sommige plaatsen verleenden dorpssmeden enige assistentie. De brandstof was veelal alcohol die ze bij apotheken onderweg kocht.
Mercedes AQS
Met de EQC met een sprint van 0-100 km/u die minder dan enkele seconden in beslag neemt was Martha wel iets eerder op haar bestemming gekomen. De topsnelheid van deze bloedmooie limo bedraagt ‘meer dan 200 km/u’.
Van diesel naar groene stroom
Met de opkomst van de elektrische OV bus zal het aantal bussen op de schroothoop snel toenemen. Van een tweede leven zal zeker geen sprake meer zijn voor een nog groter aantal bussen of het moet zijn dat we ze weer dumpen in landen waar milieueisen niet echt een aandachtpunt zijn.
Electrich
Het oog wil ook wat en beide bussen voor de nieuwe concessie zijn ook echt mooi om te zien.
KODAK Digital Still Camera
Al in 2013 reden er 6 BYD bussen op Schiermonnikoog, er werden al bus.sen geleverd voor Almere en Amersfoort en er rijden al jaren BYD bussen rond op Schiphol In 2018 reed er tussen Alkmaar en Bergen een e-bus, ook gemaakt door het Chinese BYD. Dus eigenlijk wel vreemd dat de discussie pas sinds kort gaat over dit merk als er een vermeende fraude wordt ontdekt.
Cxx7559
Met de 7559 een bus ook van BYD nam connexxion in 2018 de proef op de som. En de bus voldeed prima aan de verwachtingen.
Het is zeker geen alieexpres kwaliteit welk de chinezen op de boot zetten
BYD-1600x879
Deze dubbel gelede bus van BYD heeft een topsnelheid van 70 km/u en een actieradius van 300 kilometer. En is ontwikkeld en gebouwd voor het OV in Columbia. Deze 27 meter lange BYD bus is de eerste elektrische bus met intelligente vierwielaandrijving. De aandrijflijn bepaalt afhankelijk van de wegomstandigheden welke wielen worden aangedreven, geen overbodige luxe in Colombia.
De actieradius is 300 kilometer en de bus kan 250 passagiers vervoeren.

Keolis en elektrische bussen.
KODAK Digital Still Camera
Daar stond-ie dan: de eerste elektrische ov-bus op een lijndienst. Op de bus niet de naam van Mercedes, VDL, MAN of een ander bekend busmerk, maar van BYD. De Chinese fabrikant geeft zijn Europese concurrenten wereldwijd het nakijken.

(Bron : Vincent Dekker, schrijver over duurzame energie )
De groene bus.
Een bus die rijdt op groene stroom in plaats van op vervuilende diesel: het is de droom van elke overheid die in steden de strijd tegen luchtvervuiling moet aangaan. Dat heeft ook de Nederlandse overheid in de gaten. Vanaf 2025 mogen de openbaarvervoerbedrijven alleen nog elektrische bussen kopen, en in 2030 moet de laatste fossiele ov-bus hier uit dienst gaan. Daarmee behoort Nederland tot de koplopers die voor 100 procent emissievrije ov gaan.
In veel Europese steden, alsook op andere continenten, is eenzelfde ontwikkeling gaande. Overal worden de komende jaren elektrische bussen aangeschaft. Volgens persbureau Bloomberg worden e-bussen nu zelfs de motor achter de omschakeling naar elektrisch wegvervoer in het algemeen. Over twintig jaar zal zo'n 80 procent van alle stadsbussen wereldwijd elektrisch worden aangedreven, verwacht Bloomberg.
Dat is een prachtige groei- en vervangingsmarkt voor elke busbouwer. Grote Europese fabrikanten als Mercedes, MAN, Volvo, maar ook het Nederlandse VDL, moeten staan te popelen om die bussen te leveren. Zou je denken.
Maar daar merk je toch weinig van. Ze waren zó goed in het maken van dieselbussen, en hadden zo'n groot marktaandeel, dat moet ze in slaap hebben gesust.
Wereldwijd zijn bussen van Mercedes, MAN en Volvo nu nog een begrip. Maar de bus van morgen hebben ze voorlopig dus ernstig gemist.

De bus gemist

Elektrisch vervoer is een kerntechnologie bij de ontwikkeling van duurzame energie. De batterijen die voor e-transport nodig zijn, zullen ook een centrale rol bij de opslag van duurzame energie gaan vervullen. En daarbij neemt China overduidelijk de leiding. Met BYD als heel zichtbare vaandeldrager.
Fabriek bussen BYD

Gebouwde dromen

Wie niet sliep, was de Chinese busbouwer BYD, een afkorting die staat voor Build Your Dreams. Onder leiding van Wang Chuanfu, ook wel de Chinese Elon Musk genoemd, is de fabrikant van batterijen voor mobieltjes uitgegroeid tot wereldleider in e-bussen.
Dat is mede te danken aan de Chinese overheid, die al tien jaar geleden inzag dat de luchtvervuiling door dieselbussen in steden een halt toegeroepen moest worden. In 2009 leverde BYD zijn eerste e-bus af en inmiddels rijden er in China ruim 300.000 e-bussen, waarvan ruim een derde van BYD afkomstig. In de rest van de wereld zijn nu enkele tienduizenden e-bussen in dienst, en ook daarvan zijn er vele met de naam BYD onder de voorruit. In liefst tweehonderd steden wereldwijd kun je nu een BYD-bus op straat zien.
In Europa is ADL de marktleider als het om elektrische bussen gaat. Ook hier dus geen Mercedes of ander topmerk-oude-stijl dat de toekomst heeft geclaimd. ADL is een Schotse fabrikant. Maar denk nu niet dat de Europese markt voor de bus van morgen dus toch nog stevig in Europese handen is, want ADL maakt zijn elektrische bussen samen met, jawel, BYD.
Wagenpark Keolis Elektrisch vanaf 13 december.
Met het in dienst nemen van 259 eclectische voertuigen heeft Keolis inmiddels het grootste elektrische wagenpark van Nederland. Al de problemen rond de aanbesteding en het resultaat zijn even vergeten als op 13 december de bussen gaan rijden. Naast de uitdaging om alle personeel op te leiden in de maanden voorafgaande aan de ingang van de inzet van de bussen was er ook in China de uitdaging de bussen op tijd te leveren.
laadpalen Zwolle
Alle e-bussen rijden met een pantograaf naar beneden, behalve 18 stuks die in de stadsdienst van Zwolle met een pantograaf op het dak gaan rijden. De bussen kunnen allemaal zowel snel laden en stekkerladen. Via de stekker laden ze met 50 kW/uur en via de pantograaf met 5 kW/minuut, zodat de chauffeur ’s morgens altijd ‘vol’ kan vertrekken. De bus kan altijd een volledige omloop uitrijden van 200 tot 500 km per dag.” De snellaadmogelijkheden zijn bedoeld voor langere lijnen, zoals de nieuwe HOV-buslijn Dedemsvaart-Zwolle-Nunspeet. Daarvoor zijn bij elkaar 25 laadpalen geplaatst op de busstations in Apeldoorn, Ede, Deventer, Dedemsvaart, Harderwijk en Zwolle.




De bussen kenmerken zich door luxe en comfort. Door met een pasje langs een magneetstrip te strijken, veranderen de zitting en leuning naar een vooraf ingestelde positie. “Tijdens de instructieritten werd de favoriete en ergonomisch meest verantwoorde stoelstelling van de chauffeur vastgesteld en opgeslagen op de personeelspas. Als een chauffeur op de bus stapt en de pas bij de stoel houdt, gaat de stoel automatisch in de meest optimale stand.
stoel
Bertha
Toekomst.
Doel is om in 2025 75% van het diesel bus in Europa te vervangen voor elektrische bussen. Toen Bertha 125 jaar geleden haar joyriding rit reed met de voor velen hellewagen van haar man, en daarmee geschiedenis schreef, heeft ze niet kunnen bevroeden dat nu de aanzet is gemaakt voor een nieuwe eeuw met een nieuwe toekomst voor ons vervoer waarin dieselbussen nog slechts tot het verleden gaan behoren.
De 38 en 2021.
We hebben een bewogen jaar achter ons liggen waarin ons we genoodzaakt zagen alle activiteiten op te schorten naar een mogelijk later moment. Met jullie hopen we dat 2021 ons die momenten zal bieden. De onderdelen zijn inmiddels binnen en de 38 zal na deze lange periode van stilstand weer in het straatbeeld verschijnen. Onze nieuw opgezette stadsrondrit in Enschede of de zoutmarke toer of gewoon een gezellige rit met familie of de buurt. Wij zijn er weer klaar voor.

Zelf de toerenteller uit de 38 krijgt een tweede leven en is er straks weer klaar voor met een nieuwe wijzer.

toeren teller
Zodra het sein veilig wordt gegeven openen we weer de deuren en ben je uitgenodigd voor een bakkie of een gezellig praatje.

Nog even afzien en de tijd gebruiken voor de overtollige kilo's opgelopen tijdens de feestdagen, tijd voor de goede voornemens die januari gaan beheersen en meestal 1 februari alweer zijn vergeten.

Wij wensen een ieder veel gezondheid voor het nieuwe jaar .

Team bus 38
facebook