TET Logo
Bussen over de hele wereld.
Het is en blijft een mooi vervoermiddel die bus. Of het nu hier is in ons eigen land of aan de andere kant van de wereld busvervoer is gewoon iets moois. Waar we in de vorige uitgaven hebben gekeken in het verleden van de busbouwers in ons eigen land steken we nu even de grote waterplas over en gaan eens kijken naar een wereldberoemde speler namelijk de Greyhoundbus.
log
Juist het verleden maar ook de verhalen die je vind als je zoekt naar kopy voor de nieuwsbrief maken het erg leuk om te doen. Onvoorstelbaar wat je allemaal vind over bussen hier in ons land maar ook in verre uithoeken over de hele wereld.
Greyhound USA.
Greyhound vindt zijn oorsprong op 9 mei 1914, toen een Zweedse immigrant genaamd Carl Eric Wickman mijnwerkers vijftien cent begon te vragen om van hun huizen in Hibbing, Minnesota naar een ijzerertsmijn in het nabijgelegen Alice te rijden. De Mesaba Transportation Company breidde zich snel uit om het grote publiek te bedienen en had in 1918 achttien bussen.
Het bedrijf begon in de jaren twintig de slogan "de windhonden van de snelweg" te gebruiken, een verwijzing naar zijn grijze bussen, en in 1929 veranderde het bedrijf zijn naam in Greyhound Corporation , waarbij de slanke, sprintende hond in zijn logo werd gezet.
Het bedrijf Greyhound Lines is nog steeds de grootste intercitybusdienst van de VS , hoewel het de afgelopen jaren steeds meer concurrentie heeft gekregen van kleinere parvenu's.
Het omvat zo'n 3.800 bestemmingen in Noord-Amerika en vervoert jaarlijks ongeveer 18 miljoen mensen.
De bussen zijn vereeuwigd in talloze Amerikaanse films en tv-shows, waardoor het een wereldwijd bekend merk is geworden.
tekening Greyhound
1914
Een eeuw na de start van het bedrijf blijft de bus een bijzonder betaalbaar alternatief voor wie laat plannen maakt. Rijzigers hebben de neiging om op het laatste moment kaartjes te kopen, volgens een onderzoek uit april van het Chaddick Institute for Metropolitan Development van DePaul University, en een enkeltje Greyhound-ticket van Houston naar Dallas dat een dag eerder is gekocht kost ongeveer $ 21, ongeveer tien procent van een vliegticket, voor dezelfde reis.
Oltimer Greyhound merk onbekend
Links één van de eerste Greyhound bussen. Merk van deze is onbekend maar zal vermoedelijk net als de rechter, uit 1941, een bus zijn van General Motors.
1941 GM greyhound
Greyhound Fabriek
Een kijkje in een bus fabriek waar de bussen werden gebouwd. Bussen van aluminium met de vaak glanzende carroserie.

Hieronder enkele van deze toch wel bijzondere bussen.
1952 greyhound Scenccruiser
Links een Greyhound Scencruiser met bovendek uit 1952.
Rechts een GM PD uit 1970
1970 GM PD greyhound
Greyhound busstation
Heel bijzonder waren ook de busstations van de Greyhound buslijn
Niet zo mooi maar wel met het zelfde doel namelijk van de oost naar de westkust rijden nu ook FLIX bussen.Uiteraard tegen een prijs waarvan wij denken hoe kan het uit. In 2018 heeft ook de Flix groep voet aan de wal gezet in Amerika en rijd inmiddels al op meerdere steden.
flixbusplans USA
Greyhound Australië.
Niet alleen in de USA maaar ook op andere continenten is er een Greyhound lijn. Greyhound Coaches werd in 1928 opgericht door Russell Penfold met een dienst tussen Toowoomba en Brisbane . In 1956 en opnieuw in 1962 probeerde Greyhound het gebied van de interstate passagiersexpres te betreden, maar zonder succes. In 1968, na voor de derde keer op de markt te zijn gekomen, slaagde het bedrijf erin om diensten op te zetten tussen Brisbane, Sydney , Melbourne en Adelaide, met Perth en Darwin toegevoegd in de jaren zeventig, waardoor een nationale busmaatschappij werd opgericht.Australian Greyhound-operatie geen spin-off van de enorme American Greyhound Express-lijn. In feite is het een paar jaar ouder dan de Amerikaanse operatie met zijn oorsprong in Toowoomba.
Continental_Trailways_bus_in_Chicago_1968
1958_ kassehorhrer
Foto links is een Eagle model 01
Coach uit 1962. Op de rechter foto een Kássebohrer Setra Super Golden Eagle uit 1955 met Rolls Roys dieselmotoren. De zes ramen aan de voorzijde was een eis van de chauffeurs
die aangaven zelfs met de Airco op volle toeren weg te branden achter de grote
ramen.
De super Golden Eagles bevatte oorspronkelijk een kombuis in vliegtuigstijl plus een lounge aan de achterkant met twee tafels met twee tegenover elkaar liggende stoelen, observatievensters en andere luxe voorzieningen, zoals achtergrondmuziek , kranten en tijdschriften. Een gastvrouw aan boord serveerde onderweg snacks en drankjes en er waren andere voorzieningen zoals kussens en dekens beschikbaar. De aluminium gevelbeplating was geanodiseerd in goud, vandaar de naam Golden Eagle. De standaardversie zonder kombuis en salon heette de Silver Eagle omdat de aluminium gevelbeplating in zilver was.
In de jaren zeventig importeerde Greyhound een vloot van Eagle 05 en 10 touringcars. In de jaren 1980 gekocht Austral Tourmasters en Volgren body Volvo B10Ms . In 1995 werd het gestandaardiseerd op Scania- touringcars. ( foto rechts)Meer recent heeft het Iveco , Mercedes-Benz en Volvo's gekocht . In januari 2018 bestond de vloot uit 236 touringcars.
330px-Greyhound_Australia_-_Irizar_'Century'_bodied_Scania_K380IB
Amerikaanse bussen in ons land.
schoolbus
IMG_9870-BorderMaker-1280x720 Elbo
scenicruiser
Deze prachtige Greyhoundbussen zijn een onderdeel van ELBO in Heino. Deze bussen zien we echter niet echt veel in ons land.
Het vreemde is dat er ontzettend veel Amerikaanse schoolbussen in Europa en dus ook in Nederland rondrijden. Veelal worden deze ingezet in de verhuur voor partijtjes en trouw partijen. Bij Elbo in Heino. ELBO staat voor de Enige Leuke Bus Onderneming. En ja leuke bussen hebben ze inderdaad.
Het tweede leven van een autobus.
Niets spreekt zo tot de verbeelding als een omgebouwde bus. Menigmaal horen we de opmerking dat de 38 zeer geschikt is als Camper.
Ze zijn er in alle soorten en maten. Het tweede leven van een bus is niet nieuw.
Met name de oude bussen met een eigen chassis zijn wat de bouw betreft uitermate geschikt om er iets anders van te maken. Bijvoorbeeld een mobile garage en camper voor je quad.
Nu nog zijn er zelfs nog chassis welke elk jaar in carnavalsoptochten mee rijden met vaak prachtige creaturen van de carnaval vereniging.
schoolbus brug
Camper met Qwat
het-een-bus-reuzeclown-keulen-duitsland-maart-traditionele-straat-carnaval-niet-geïdentificeerde-mensen-vlotters-toejuichen-141363033
Houten huis bus
Als je dan ook nog creatief bent is er een leuk optrekje voor in het bos of zelfs je eigen bus waar iedereen onderste boven van is.
bus op de kop
school vw bussen
Je kan combineren als je even besluiteloos bent en niet kunt kiezen voor die VW bus of toch die grote bus.
Of de buschauffeur die wel met de caravan weg wil maar zijn werk mee wil nemen op vakantie.
oplegger bus
ambu bus
ambulancebus
Er zijn ook serieuze projecten met een bus mogelijk. De ambulance bus of zelfs de uitvaart bus
Uitvaartbus 1
schoolbus met tractoren
Op de één of andere manier is de Amerikaanse schoolbus en de Engelse dubbeldekker telkens weer interessant om daar iets bijzonders van de maken
bus restaurant
Juist door het ladder chassis is een bus zeer geschikt er iets anders op te maken getuige de laadbak voor tractoren op de linkerfoto. Maar zoals al gezegd de dubbeldekker ,rechts, is ook erg gewild voor creatieve doeleinden .
vracht bus 2
Links de sloop van de bus en rechts het resultaat van de ombouw.
Vracht Bus
Dat een bus een tweede leven krijgt als vrachtauto was vroeger zeker geen uitzondering.
Na 18 jaar trouwe dienst werd deze Kromhout omgebouwd in de werkplaats Doetinchem in 1955. In 1961 werd deze na 25 jaar uit dienst gesteld en gesloopt.
Beroemde bussen
Een bus is een bijzonder voertuig. Het is ook een fijn voertuig om te besturen.
Er zijn ook beroemde bussen. De Engelse dubbeldekker is er één van en eigenlijk overal ter wereld wel bekend. Ook de in deze nieuwsbrief genoemde Greyhound bus mag zich in de rij beroemde en bekende bussen scharen.
Een andere beroemde bus is de Alaska bus.
Alaska bus
De Stampede trail was een pad door de wildernis van Alaska aan de andere zijde van de rivier de Teklanikate . In 1961 was er een plan dit pad op te waarden naar een betere weg.
Het bedrijf welk deze werkzaamheden uitvoerde kocht 3 oude International Harevest stadsbussen als onderkomen voor de arbeiders. Toen het werk werd gestaakt werden er twee bussen meegenomen terug naar de bewoonde wereld en bleef er één achter.
Het werd daarmee een schuilplaats voor jagers.

In 1992 vond Cristopher Mc Candles een jongeling die het thuis niet kon vinden de bus na omzwervingen door enkele staten , zonder ervaring en slecht uitgerust voor een verblijf in de wildernis aan, de oever.
Hij bracht meer dan 114 dagen door in de ruige natuur van het Denali National park waar hij leefde van klein wild en planten. Als hij besluit terug te keren naar de bewoonde wereld vind hij echter het kleine riviertje terug als een kolkende massa op zijn weg terug en hij besluit terug te keren naar de bus waar hij zijn toevlucht zoekt tot wortels en planten; daarbij maakt hij een ernstige vergissing en uiteindelijk sterft hij door voedsel gebrek. Een jachtgezelschap vind hem uiteindelijk gewikkeld in zijn slaapzak slechts enkele weken nadat hij het leven liet op 24 jarige leeftijd. Hij woog toen nog slechts 30 kilo.

Wrang is dat op slecht zes mijl vanaf de plaats waar hij de oversteek niet kon maken er een kleine primitieve kabelbaan was waar de rivier mee kon worden overgestoken.
cristopher buj de bus
Bij zijn lichaam werd een tekst gevonden die hij had geschreven;
Ik wilde beweging , geen rustig leven. Ik wilde opwinding en gevaar en de mogelijkheid om mij op te offeren voor mijn liefde.
Ik vond in mijzelf een overmaat aan energie die geen uitlaat vond in ons kalme bestaan.
poster film
De verfilming van het boek in 1996 bracht meer onvoorbereide avonturiers er toe ook de tocht te willen maken naar de bus en dit leidde tot een aantal reddingoperaties Die tochten hebben aan twee reizigers het leven gekost (in 2010 en 2019) en tenminste vijftien anderen moesten worden gered. In juni 2020 werd de bus weggehaald om meer toekomstige tragedies te voorkomen. Hij staat nu in het UA Museum of the North in Fairbanks. Dus de bus is terug vanwaar hij ooit was gekomen.
helicopeter en bus
helicopeter en bus 2
December feestmaand .
Met de naderende feestdagen in het vooruitzicht kijken we hals reikend uit naar een beter maar vooral gezonder 2021.
Wij wensen een ieder fijne feestdagen ook al zijn ze dit jaar anders dan alle andere jaren voorheen.

Veel leesplezier .
Het bus 38 team .

Kerst
facebook