TET Logo
Stadsrit door oud en nieuw Enschede
In deze korte film zien we de eerste zelfstandige meters die met de 38 konden worden gereden.
video
Werkzaamheden website.
Het was even rustig geweest op de site door de aanpassingen die er zijn gemaakt door de webmaster. Maar de nieuwsbrief van mei komt er aan. Het is even niet het vervolg op de nieuwsbrief van de vorige maand waarin de tram centraal stond maar die staat ook te wachten op plaatsing. Door de omstandigheden is er echter ook weinig nieuws te melden.

Alle geplande ritten zijn afgezegd en of opgeschort naar een mogelijk later moment. De hal is schoon en opgeruimd en enigszins anders in gericht. We hopen in juni weer als club bij elkaar te kunnen komen maar ook daar is niet echt zekerheid in.

Op dit moment zijn alle evenementen waar we met de 38 aanwezig zouden zijn ook afgezegd en worden dit jaar zeker niet meer opgestart.





IMG_8847
D761F3CE-77BD-44E4-91C9-A32FC94E7764
IMG_7558
IMG_8854
Uiteraard hopen we een ieder in goede gezondheid weer te ontmoeten want ook de hal zal binnenkort weer open gaan en de 38 zal dan weer de eerste korte ritjes maken.
Hoe we het gaan en moeten inrichten tijdens de ritten is nog even de vraag maar ook daar zal zeker een oplossing voor worden bedacht. Dus nog even geduld en dat zijn we weer helemaal terug van even weggeweest.
beide bussen
132 naar Hoogezand
IMG_6111
IMG_6115
De 132 en zijn reis door Nederland.
Deze nieuwsbrief staat in het teken van de 132 die ook enkele jaren terug is geweest in Twente. De 132 stond in de opslag van het Daf museum en er was geen duidelijke bestemming voor de bus. De 132 is in Eindhoven terechtgekomen omdat een groot deel van het museum van Rob Lammers in de collectie van het museum werd ondergebracht. Het Daf museum van Rob werd opgericht in 1979 en verhuisde in 1985 naar Glanerbrug. Helaas ging het door teveel enthousiasme en te weinig professioneel inzicht mis en werd in 1992 de collectie overgebracht naar Eindhoven waar Rob als directeur werd aangesteld van het Daf museum in Eindhoven.
IMG_6147
IMG_6160
Met een geleende trekker oplegger werd door ons de bus gehaald en nadat deze met vereende krachten van de oplegger was geduwd werd de bus tijdelijk ondergebracht in de oude brandweerkazerne die leeg stond.
132 boekelo 2
Inmiddels waren er bij ons plannen samen met de MBS een ruimte in te richten in Boekelo waar de TET geschiedenis kon worden getoond. De 132 kreeg er een prominte plaats naast de goederen wagon waar de TET in beeld werd gebracht. Een tentoonstelling die tot stand werd gebracht door de gebroeders Klaas en Frans Boensma. Op de voorgrond is de 38 te zien die er kon worden gestald en net als de 132 kon worden bekeken op de zondagen waarop de hal was geopend voor publiek en de treinreizigers die vanuit Haaksbergen daar een korte stop hadden voor de terug reis werd aanvaard. Helaas werd er door de toenmalige voorzitter van de MBS om (nog steeds) onduidelijke reden het samenwerking verband opgezegd.
132 op trailer
Helaas kwam er daarmee ook het huisvesting probleem om de hoek en hebben we drie bussen op de stalling in Enschede moeten stallen. In overleg met de directie van het Noorder bus museum kreeg de 132 daar een plaats tussen de vele bussen die ze als hebben. Wederom krijgt de 132 dus een plaats op de oplegger en word naar Hoogezand vervoerd.
132 Boekelo
Met de nieuwbouw van het Daf museum en de herinrichting van het Noorder bus museum kwam er wederom een moment dat de 132 werd verplaatst en is nu terug naar Eindhoven voor een prominente plek in het nieuw ingerichte en verbouwde museum. De plek naast de koninklijke bus is zeker de moeite waard om te mogen staan.
132 eindhoven
Natuurlijk was het geweldig geweest ook deze bus te kunnen behouden voor Twente. Helaas kan dat niet door al eerder genoemde onderwerpen als financiën om deze bus ook te restaureren. Ook ruimte is belangrijk en duur, zeker als het om de stalling van meerdere bussen gaat.
De 132 heeft een goede plek voor nu en zeker voor de toekomst. Met de uitbreiding van het museum is de kans dat de bus opnieuw in een stoffige donkere hoek verdwijnt niet meer echt aanwezig. Zeker ook door de grote historie van dit type bus waar er helaas van de TET te weinig zijn bewaard gebleven.
Het ligt zeker in de bedoeling ,wie weet misschien nog dit jaar, toch nog een tweede poging te wagen met een club mensen naar Eindhoven te gaan naar het museum. Behalve de 132 is de geschiedenis en het ontstaan van het merk Daf erg geweldig om daar te zien. Telkens weer is de creativiteit en het grote technische inzicht om dat alles tot stand te brengen verbluffend.
Wij wensen jullie allemaal goede gezondheid toe en hopen jullie straks weer te mogen ontmoeten.
waar we vaak elkaar tegenkwamen op afscheidsrecepties hebben we nu ook verstek moeten laten gaan door de huidige omstandigheden. De TET zou echter de TET niet zijn als er niets iets bedacht gaat worden voor de vele collega's die de afgelopen tijd het bedrijf hebben verlaten zonder afscheid van hun te kunnen nemen. We moeten even afwachten hoe de dingen zich ontwikkelen maar ook hierin komen we zeker met een plan.

Blijf gezond en tot ziens.

Groet van ons.
facebook