Corona en de maand augustus.
De maand augustus is een roerige maand geweest voor ons. Niet omdat er zoveel actie was maar juist omdat al die actie telkens werd afgeblazen. Niet dat we ons vervelen, nee integendeel. De hal is anders ingericht en regelmatig schoongemaakt. En de stadsrondrit voor Enschede is in een nieuwe vorm gegoten.

Helaas moesten we de ritten voor de pensionado weer laten schieten door een hernieuwde aanpassing door de corona maatregelen.
We zijn er helaas niet bij geweest met de 38 en ook onze hal , corona proef ingericht, bleef leeg. de regels werden weer aangescherpt en alle voorbereidingen van de diverse afscheidsmomenten werd anders georganiseerd. Voor Almelo waren de laatste ritten van Adri de Jager en Gerrit ten berge een feestje in de open lucht. Leuk gebaar die roos die je een pensionado mee geeft . Voor de stalling Oldenzaal was het Harry Roelofs die afscheid nam. Samen met zijn gezin begon hij aan een niet werkzaam leven. Wij de stichting TET wensen we de collega's een fijne toekomst in de nieuwe functie en uiteraard een heerlijk tijdverdrijf met hobby's kleinkinderen en misschien wel veel vakanties de komende jaren. Uiteraard hopen we ze te mogen begroeten in de pensionado app daarvoor kan er een berichtje naar 0621243676 of 0610083823 en we voegen ze toe.
Ken je nog collega's of oud collega's die de nieuwsbrief mogelijk willen ontvangen dan even een mailtje naar tetbus38@kpnmail.nl


Harry 2
harry 3
Hary 1
Adri 1
Adri 2
Adri 3
Gerrit ten Berge
Ten berge 3
ten Berge 4
Huishoudelijke perikelen
Dat niet alles van een leien dakje gaat moge blijken uit het feit dat Toon is gezakt voor de cursus "hoe val ik van de fiets zonder wat te breken" voor beginners en de cursus heeft afgesloten met een gebroken pink.




65 en dan ?
Ooit was het de mijlpaal 65 jaar worden en de andere dag niet meer werken. Nu is en blijft het voorlopig een rekensom wanneer je dan mag. Coby is 65 geworden en waar kun je dan beter even met de clubleden je verjaardag vieren dan in de corona vrije hal.
dbb03a1d-4e34-40b7-badd-cae6b871c132
Bert heeft een (gelukkig) lichte herseninfarct gehad en is herstellende van de infarct en wij van de grote schrik. Van ons kreeg hij om aan te sterken een vloeibare fruitmand. Wil je Bert een berichtje sturen dan kan dat op j.nijkamp5@telfort.nl
036ea1a8-33b8-4c7b-9634-2ee7a828c7aa
Belofte maakt schuld.
En daarom het beloofde verhaal van de TET cabrio en een aantal van zijn soortgenoten die er elders rondrijden.
Onze eigen 6146 is er niet meer, althans niet hier want de bus is via een opkoper uiteindelijk verdwenen naar mogelijk verweggistan.
Het was een bijzonder project en eigenlijk meer een prestige project van de toenmalige directie. Mogelijk was een nieuwe laten bouwen door een toen nog bestaande Den Oudsten of Hainje goedkoper geweest maar de bus waar het allemaal mee begon was gratis. Old Boys onder elkaar was dit een cadeau van Jonkheer Testa de toenmalige directeur van de NZH aan de toenmalige directie van de TET.
1
De 6146 wordt na aankomst in de stalling van Almelo gereed gemaakt voor de onthoofding. Op deze foto is te zien dat de ramen en de uitstapdeur al zijn verwijderd. Er is een duidelijke volgorde van slopen gemaakt om uiteindelijk niet de herbruikbare delen te verwijderen naar de afvalbak. Persoonlijk was ik in die tijd in de gelegenheid de voortgang van de ombouw te volgen. Was erg leuk om te zien. Er waren toen wel enkele deel cabrio's waar slecht een deel van het dak was verwijderd en waar er de mogelijkheid was wel onder dak te zitten als, zoals dat vaak zo is in een cabrio, de weersomstandigheden dit noodzakelijk maakten. Hier werd echter gekozen voor een geheel open variant.
Cabrio Flixbus
Het is zeker niet goedkoop om een Cabrio bus te bouwen vanuit een bestaande bus. Er zijn al meerdere pogingen ondernomen dit goedkoper te doen. Helaas zijn meerdere pogingen ook direct bij aanvang gestrand.
Cabrio onder brug
Cabrio Lourdus
Een cabriobus is al een oud fenomeen en eigenlijk overal ter wereld te zien. Deze bus zal jaren lang zeker vele passagiers lachend hebben vervoerd en niet alleen om het open dak. Want het is echt een eind lopen naar Lourdes lijkt me
Het interieur van de NZH strand bus doet meer denken aan een rivierboot dan aan een cabrio bus. Het is echt een lust voor het oog om als passagier er in rondgereden te worden. Een echte klassieker, de 8970 van de NZH, een MB200 DAF-van Hool uit 1980. Nu sinds 2003 in het bezit van Stichting NZH Vervoer Museum en sinds 1994 als cabriobus in dienst. Eerder werd de bus ingezet als strandbus in Noord-Holland. Overduidelijk een goed onderhouden cabriobus.
32 - 97 - 8970 - 3 interieur (1)
Bus op het strand of strandbus?
35 - 97 - Strandbus Ondergang
NZH strandbus DAF-van Hool uit 1980
Links de strandbus de Daf-van Hool uit 1980 van de NZH.
Rechts de Cabrio van Connexxion.

Connexxion strandbus
De cabrio hieronder is die welke op koninginnen dag inzet was van het drama in Apeldoorn. Het is de 209 van Elbo bus uit Heino. De bus was voor die dag helemaal in wit uitgevoerd en dus ontdaan van alle reclame uitingen .
bewuste bus op koningedag
De Gado cabrio de 2783 bouwjaar 1975 een Leyland-Den Oudsten is nu eigendom van het nationaal busmuseum in Hoogezand.
Gado Hoogezand nationaal busmuseum
Cabroi Skoda
Links een Skoda bus.
Rechts een Steyer motors een Oostenrijkse voertuigen fabrikant welke later opging in Volvo
Een cabrio van Steyr Oosterrijk motors later opgegaan in Volvo
Juist de veelvoud van modellen in de bus cabrio's maken dit een leuk item om eens rond te neuzen in de rest van de wereld.
09 - 97 - Cabriobus groen en lelijk
Mooi groen mag dan niet lelijk zijn, de bus links is het wel. Rechts een bekende voor velen die al eens in Londen waren en er mogelijk zelfs een trip mee hebben gemaakt .
PTRedLondonBusTour1
tunnel tour Berlijn cabrio-wagen
Wie altijd al de U-bahn tunnels van Berlijn van binnen heeft willen bekijken, zal blij zijn te horen dat dit ook écht kan! in een cabriotrein een bijzondere rondleidingen door de metrotunnels van de stad maken. Tijdens de rondrit van zo’n twee uur, rij je met zo’n 35 kilometer per uur langs meer dan 40 metrostations en leer je allerlei leuke feitjes en informatie over de rit, de trein en de verschillende tunnels.
u-bahn-cabriotour
Er is geen grote stad of er rijd wel een cabrio bus. Overal ter wereld vinden we deze vorm van vervoer. Waar we ooit een nieuwsbrief begonnen met "de tram is niet meer"kunnen we ook nu zeggen "de TET cabrio is niet meer. Verdwenen naar een onbekende bestemming.
Maar gelukkig hebben we de foto's nog. Zie hier een samenvatting van de ombouw van de bus naar een heuse cabrio. Met dank aan Jan Kosterink.
4
6
Het interieur is verwijderd en zal worden opgeknapt. Met de haakse slijper worden stukken verwijderd en langzaam begint het te lijken op een echte bus zonder dak een "convertible" wordt geboren. Klinkt toch ook eigenlijk veel beter dan Cabrio.
7
8
Zoals met oude gebouwen is het vaak ook met een bus. Het meeste werk is later verborgen in het inwendige. Zoals je ziet is alleen het dak verwijderen niet voldoende om de bus ook echt zijn nieuwe look te geven. Net als veel bussen toen werd er onder het plaatwerk niet echt meer gekeken of het moest zijn dat een bus bij een aanrijding betrokken was geweest. Hier was een restauratie van de kokerprofielen echt een must.
9
Toen we de 38 restaureerden was er een soortgelijke situatie te zien in verrotte kokers die compleet moesten worden vervangen
11
15
Een aanpassing in het achterste deel van de bus die werd verlaagd.
16
13
21
23
25
39
In de tijd dat de bomen nog in de hemel groeiden had ook de werkplaats Almelo een spuitcabine
42
51
49
65
Een fris interieur ligt al klaar. En de schoonmaker maakt het af.
68
74
87
94
Dit zijn slechts enkele foto's die er zijn van het ontstaan van de TET cabrio. Alle foto's zijn te zien op onze website.
Er zijn veel herinneringen aan de TET tijd en dit was er één die velen van ons ook is bijgebleven als een bijzondere. De inzet van de bus op de Rutbeek als de zon hoog aan de hemel stond. Bij de eerste druppels regen moest de garagedienst met spoed de bus ruilen.
De schoonmaak voor de verhuur was op een bepaald moment wel een probleem. Omdat de bus gestald stond tegen de muur bij de wasmachine in de stalling waar elke ochtend bussen lucht stonden te draaien was de roetaanslag in het interieur een groot probleem. De kosten van de schoonmaak waren toen hoger dan de uiteindelijke opbrengsten bij de verhuur. De wagenwasser hield het op enig moment ook voor gezien en plaatste de bus gewoon in de wasmachine waar de borstels hun werk deden en het interieur echt een diepte reiniging kreeg.



pretlijn
De tekst "alle hens aan dek' was hier zeker van toepassing. Alle kantoorpersoneel werd uitgenodigd plaats te nemen voor de foto voor de reclame foto. Veel bekende gezichten en voor wie goed kijkt zal zeker herkenning zien in de passagiers.
De nieuwsbrief is er voor jullie, mooi zou het zijn als deze ook van jullie zou zijn. Daarmee bedoel ik dat als je een leuk verhaal hebt uit de TET tijd ,mogelijk zelfs met foto's, stuur die dan naar tetbus38@kpnmail.nl. We plaatsen deze dan in de nieuwsbrief.
Je bepaalt zelf of je naam wel of niet wordt genoemd.We kijken uit naar leuke verhalen en anekdotes. Eventuele aanpassingen of aanvullingen bespreken we voor we het plaatsen.
In de volgende nieuwsbrief willen we aandacht besteden aan het vervoer aan het naoorlogse vervoer in oplegger bussen en in aanhangers.
Oplegger van gelede bus
Wij wensen jullie weer veel leesplezier en onze wekelijkse club avond is op donderdag waar je natuurlijk avond ook van harte welkom bent .



TET team 38
facebook